Header Image
 
Menu główne
Start
Kalendarz wydarzeń i rezerwacji
Wiadomości - lista
Dojazd do Zegrza
SMS-y, e-maile i inne
Pogoda dla naszej "Bazy Wypadowej" nad Zegrzem
Linki
Napisz do nas
Szukaj
FAQ
Księga Gości
Logowanie
Jeżeli masz problemy z zalogowaniem wpisz w adres www.wodniacypruszkow.eu (ważne jest aby końcówka była właśnie "eu". Lub zajżyj do FAQ





Nie pamiętasz hasła?
Konto? Zarejestruj się!
Dodaj do ulubionych
 
 
 
Inne menu
Administrator
Nagłówki RSS
Start arrow Wiadomości - lista arrow Wiadomości z WMJ i innych jezior arrow Powstanie wodna obwodnica Mazur
Powstanie wodna obwodnica Mazur Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Redaktor: admin   
22.08.2008.

Powstanie wodna obwodnica Mazur

(© PAP)

Polska Mariusz Jałoszewski

2008-08-20 21:30:37, aktualizacja: 2008-08-21 09:07:34

Wielkie Jeziora Mazurskie mają być turystyczną i żeglarską mekką na prawdziwym europejskim poziomie. Powstaną nowe porty, żeglarze będą mogli pływać po nowych jeziorach.

Rozładuje się też tłok w takich kurortach jak Giżycko i Mikołajki. Śmiałe plany inwestycyjne pomogą zatrzymać żeglarzy, których chcą podebrać Mazurom samorządowcy z Pomorza. Jak pisała tydzień temu "Polska", nad Bałtykiem i Zalewem Szczecińskim powstaną nowe porty.

- Jest pomysł, żeby stworzyć na Mazurach pętlę wodną z odnogą do Ełku - mówi starosta ełcki Krzysztof Piłat. Starosta jest entuzjastą budowy nowych kanałów, które na Mazurach zaczęli tworzyć już w wieku XIX Niemcy. Teraz żeglarze dzięki tamtym inwestycjom mogą przepłynąć z Rucianego- -Nidy na południu do Węgorzewa na północy szlakiem Wielkich Jezior Mazurskich.

Ale dla części stałych bywalców Mazur pływanie ciągle tymi samymi trasami jest nudne. Dlatego starosta ełcki lobbuje, gdzie może, żeby przekopać nowy, ok. 30-km szlak ze śluzami z największego polskiego jeziora Śniardwy na zachód do Ełku.

- Sam kanał liczyłby ok. 15 kilometrów. Reszta to już istniejące jeziora i rzeki - wylicza starosta Piłat. Nie ukrywa, że dzięki temu skorzysta ponad 50-tysięczny Ełk i powiat z 86 jeziorami, które leżą teraz na uboczu turystycznych szlaków.

Inwestycja może pochłonąć 200-300 mln euro, czyli tyle, ile kosztuje budowa 20-, 30-kilometrów autostrady. Samorządowcy liczą jednak, że sfinansuje ją Unia Europejska. Do budowy można też wciągnąć prywatne firmy, które w zamian za wyłożenie pieniędzy mogłyby stawiać przy nowym szlaku np. mariny, kempingi czy hotele.

- Mamy już porozumienie gmin i powiatów zainteresowanych kanałem. Właśnie rozpoczynamy starania o fundusze na opracowanie dokumentacji technicznej - zapowiada Piłat.

Znaczniej łatwiej i taniej jest wykopać drugi kanał, który otworzyłby nowy szlak żeglarski do letniej stolicy Polski, czyli Giżycka. Wystarczy przekopać zaledwie 1,8 kilometra ziemi pomiędzy dwoma jeziorami. Z nowej trasy skorzystaliby mniej doświadczeni żeglarze, dla których wzburzone Śniardwy są niebezpieczne. Tędy można by też ominąć zatłoczone w turystycznym sezonie Mikołajki.

- To inwestycja dla państwa, bo nasza gmina jest za mała, żeby ją udźwignąć - stwierdza Jan Aleszczyk, burmistrz pięciotysięcznego Orzysza, który najwięcej skorzystałby na budowie obu kanałów.

Choć obie inwestycje są na razie na papierze, to popierają je nawet samorządowcy z miast, które mogą stracić trochę żeglarzy, gdy kanały powstaną. - Jestem za. Bo produktem turystycznym są całe Mazury, a nie poszczególne miasta - zapewnia wiceburmistrz Giżycka Paweł Czacharowski.

I dodaje: - Im więcej szlaków, tym lepiej dla całego regionu. Wielkie Jeziora nie są tak wielkie. Są turyści, którzy nie mają po co tu przyjeżdżać drugi raz.

Pomysł może też liczyć na poparcie władz województwa warmińsko-mazurskiego, które rozdzielają unijne dotacje. - To dobry pomysł. Kanały mogą ożywić ten region - przyznaje marszałek województwa Jacek Protas. Zastrzega jednak, że na najbliższe lata pieniądze już podzielono i z budową trzeba poczekać na lata 2014-2020.

Inwestycja nie może również szkodzić przyrodzie oraz trzeba ją dobrze uzasadnić ekonomicznie. Marszałek sugeruje, żeby wciągnąć do niej Zarząd Gospodarki Wodnej, który opiekuje się szlakami wodnymi w Polsce. A ten nie mówi nie.

- Za przeprowadzeniem inwestycji, o ile nie zagrażałaby ona interesom hydrologicznym i środowiskowym, przemawia zwiększenie sieci dróg turystycznych i tym samym uatrakcyjnienie żeglugi - przyznaje Agnieszka Pawlak z Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Wiceprezes Polskiej Izby Turystyki Józef Ratajski jest jednak sceptyczny co do tego, czy pomysł wypali. - Tak mało zasobne województwo najpierw powinno zadbać o nowe drogi, którymi nie da się jechać. Powinno też pomyśleć o promocji za granicą, gdzie mało kto wie, co to Mazury.

Ale i dla dróg asfaltowych idą już lepsze czasy. Drogowcy planują tu nawet trasę ekspresową, a samorządowcy walczą o modernizację kolejnych dróg i ścieżki rowerowe. Pod koniec września na specjalnej sesji parlamentarnego zespołu ds. dróg wodnych, której posiedzenie będzie na Mazurach, do budowy kanałów będzie przekonywał warszawskich oficjeli senator Marek Konopka (PO).

 

 


 

Zmieniony ( 04.09.2008. )
 
następny artykuł »
Migawki



Powiadamianie SMS-em

Czytaj całość
 
Kalendarium
Lipiec 2017 > »
P W Ś C P S N
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Archiwum
Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.